Nu XPENG sinds 2023 op de Nederlandse markt actief is, begin je de modellen P7 en G9 steeds vaker terug te zien in het dagelijks verkeer. Opvallend is dat de G9 de hardloper is van de twee. Met inmiddels tegen de 500 verkochte G9’s en ruim 100 P7’s. En dat terwijl de G9 grofweg 10 duizend euro duurder is dan de P7 met vergelijkbaar uitrustingsniveau. Na enkele dagen met de G9 op pad geweest te zijn wordt duidelijk waarom. De sedan, de P7, moet opboksen tegen de Tesla model 3 en vele andere EV’s in de prijsrange van 50 tot 65 duizend euro. De G9 heeft als EV SUV in zijn categorie minder concurrentie dan de P7. De Chinese premium SUV in de meest complete uitvoering, de Performance voorzien van premium comfort pakket en uitklapbare trekhaak, biedt voor de basisprijs van bijvoorbeeld de nieuwe Audi Q6 e-tron ontzettend veel waar voor zijn geld.



Kennismaking
We zijn op pad met de RWD Long Range voorzien van premium pakket. Dat houdt dat de auto voorzien is van een Dynaudio Sound System met Dolby Atmos, speakers in de bestuurderstoel voor navigatie-instructies en bellen, nappaleder stoelen met massage voor alle 4 de stoelen en ventilatiefunctie voor de stoelen voorin. Ook de passagiersstoel en achterbank zijn voorzien van dijbeensteunverstelling zodat iedereen heerlijk comfortabel ‘businessclass’ kan vertoeven. Het premium gevoel is geslaagd. Ook qua materialen en afwerking. Voorin tellen we 3 schermen. Eén 10 inch scherm voor de bestuurder die informatie weergeeft over snelheid, rij-bereik, verbruik en buitentemperatuur. Deze is naar wens instelbaar; navigatie-, muziek- en rij-informatie. In het midden een groot 15 inch infotainment scherm waarmee je zo’n 90% van de auto-instellingen kunt bedienen; Van het instellen van de kleuren binnenverlichting, in- en (gelukkig!) ook uitschakelen van rijhulp-standen, audio bedienen en natuurlijk de navigatie. Die werkt prettig en geeft voldoende informatie over de omgeving, afstand en laad-stops. De kaart van het navigatie-scherm heeft helaas geen satelliet-view. Xpeng voert ‘Over The Air’ updates uit, dus wie weet volgt dat ooit nog een keer. Het scherm reageert snel op aanraking en, al is het altijd even wennen, je raakt niet verdwaald in de menu-structuur. Ernaast, voor de passagier, tref je nog een 15 inch scherm waarop tal van keuze is qua entertainment; Disney+, AppleTV, Youtube, Spotify, et cetera. Ook TikTok en Instagram. Leuk voor als je puberzoon of -dochter op de passagiersstoel zit. Je kunt de apps op een van beide schermen openen en van het ene naar het andere scherm swipen. Bij stilstand kun je de video’s op het centrale scherm bekijken. Tijdens het rijden zijn video-apps alleen op het rechterscherm bij de passagier te bekijken. Uit veiligheidsoverwegingen kun je als bestuurder dan ook niet meekijken. Video’s kunnen in 4K worden weergegeven, maar dat trekt de standaard 4G verbinding niet. Dan moet je de auto even koppelen aan je eigen mobiele telefoon met 5G. Die standaard 4G verbinding is het eerste jaar gratis. Daarna ga je over op een abonnement van 10 euro per maand. Dat zien we bij meerdere merken terug. Wat overigens heel handig is, is dat de passagier een eigen bluetooth koptelefoon kan koppelen en zo geniet van het entertainment terwijl de andere passagiers daar geen last van hebben of andere muziek luisteren. Misschien niet heel gezellig, maar op langere afstanden heerlijk ontspannend. Mocht dat voor de passagier nog niet voldoende zijn, dan is er nog een ‘Meditatie-modus’ waarbij deze, in ligstand en voorzien van stoelmassage en natuurgeluiden er nog een schepje bovenop doet.



Ergonomie en bergruimte
Er is, niet geheel verassend, meer dan genoeg bergruimte aan boord. Voor een EV is 660 liter bagageruimte erg netjes. Met de bank neergeklapt kom je op 1.576 liter. Onder de vloer van de bagageruimte is nog een beetje plek voor een laadkabel, noodset, maar dan ben je er wel. Dan is er nog de frunk, onder de ‘motorkap’, met maar liefst 71 liter. Genoeg om een reistas mee te nemen of bijvoorbeeld de vuile schoenen van de sportclub die je niet in de achterbak kwijt wilt. Zoek je een EV met echt veel bergruimte voor je gezin, dan zal de G9 je niet teleurstellen. Ook aan de binnenzijde zit het qua ergonomie en bergruimte wel snor; ruim plek onder de middenconsole, ruime (gekoelde) opbergruime onder de klep van de middenconsole, een prettige plek om je telefoon neer te leggen zodat je Flitsmeister in beeld hebt en deze gelijk draadloos wordt opgeladen, diepe bekerhouders en grote opbergvakken in de portieren. Last but not least; een zonnebrilhouder aan het plafond. Daarmee heb je je zonnebril altijd bij de hand en blijft ie netjes zonder krassen. Achterin is het prinsheerlijk vertoeven. Ik kan met mijn 1.80 meter ruim achter mezelf zitten en ondanks de grote kinderstoel komt de kleinste medepassagier niet direct tegen de achterkant van de bestuurderstoel aan. Om alle variaties aan tablets en telefoons op te laden hebben de passagiers keuze uit USB A en -C aansluitingen. Er zijn er twee voorin en ook achterin. Ook tref je in de midden-arm steun op de achterbank uitschuifbare bekerhouders en een klepje waarachter je bijvoorbeeld een telefoon of portemonnee uit het zicht kunt bewaren. Er is aan veel zaken gedacht.



Rijgedrag
Qua rijden stelt de G9 niet teleur. De achterwiel-aangedreven long range met 313pk en 430nm aan koppel is lekker vlot. Nee, de auto trekt niet de stenen uit de straat. Daarvoor moet je de Performance versie nemen met 551pk en 717nm koppel. De RWD-versies zijn voor dagelijks gebruik snel zat om lekker in te kunnen voegen of in te halen op de snelweg en bij het stoplicht de meeste andere weggebruikers het nakijken te geven (6.4 seconden naar de 100). Doordat de wagen van binnen zo stil is merk je ook niet dat je al gauw op snelheden zit die voor discussie kunnen zorgen met de KLPD. De wagen daagt je echter ook niet uit om echt snel te rijden. Het is een comfortabele reisgenoot die, ook in deze versie zonder luchtvering, over de weg zweeft. De vering aan de achterzijde houdt het hoge gewicht (2.230kg.) aardig onder controle. Bij verkeersdrempels gaat de achterkant niet deinen en ook bij vlotte bochten wordt het niet spannend. Voor een SUV rijdt de wagen strak en heeft weinig last van onderstuur, maar dynamisch is anders. Het stuurgedrag valt in te stellen in 3 standen waarbij ik de, normaalgesproken voor mij standaard gekozen, ‘Sport’-stand na een uurtje rijden in de stad toch wat aan de zware kant vond. Bij one-pedal-drive zit er qua gevoel in het ‘gas’-pedaal weinig ruimte tussen vaart maken en regenereren. Dat maakt dat je soms iets snel accelereert of juist afremt terwijl je eigenlijk gewoon een continue snelheid wilt aanhouden. Iets wat met een over-the-air update vast een keer verholpen wordt. Ondanks de flinke wielbasis van bijna 3 meter is de draaicirkel met 11.8 meter goed te doen om vlot een straatje te keren en wendbaar te zijn in een vol stadscentrum. Het rijden met autopilot (Xpeng noemt dit X-Pilot) werkt goed. De auto blijft goed in het midden van de rijstrook, maar is wel wat nerveus met stuurcorrecties. De afstand tot de voorganger is acceptabel instelbaar op standje 1 en door richting aan te geven met de knipperlichten gaat de auto uit zichzelf van rijstrook wisselen. Wissel je zelf van rijstrook, dan gaat de auto automatisch weer over op zelfstandig rijden zonder dat ik dat opnieuw moet instellen.

Range, laadtijden
De opgegeven WLTP range van deze RWD Long Range uitvoering is 570km. Het zal niemand verbazen dat je dat in de normale praktijk niet gaat halen. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Een vlotte rijstijl is voor mij altijd iets sneller dan toegestaan en eerder als eerste weg bij het stoplicht dan als laatste doorsukkelen. Daarmee haalt de G9 ondanks z’n grote formaat en hoog gewicht bij mij de 430km. wel. Als je echt relaxed en veel autonoom rijdt kom je in de richting van de 540 échte kilometers en er zijn ook gebruikers die, door onder de 90 te blijven in ECO-modus en wat hypermilen, zelfs de 580km halen. Het laden gaat vlot. Afhankelijk van de laadpaal en de staat van je batterij is 300kw mogelijk en ben je in het meest ideale geval 19 minuten bezig om van 10 tot 80% te op te laden.

Conclusie:
De G9 presenteert en gedraagt zich als uitstekende reisgenoot waarmee je prima met je gezin op vakantie kan en met gemak 90% van je dagelijkse lange ritten kan maken. De totaaldeal voor de Xpeng G9 is, zoals ik deze review startte, erg goed. De gereden Silver Frost gekleurde uitvoering met elektrisch uitklapbare trekhaak komt uit op net geen 70 duizend euro. Daarmee heb je een meer dan complete en luxe afgewerkte EV die ook nog eens goed presteert.

Contact:

Red One
Doerianstraat 37
1336NP, Almere

KVK: 93694873


VOLG ONS op:

TELEFOON: +31 (0)6-47296663

E-MAIL: INFO@RED-ONE.NL